اتصالات, شیرآلات صنعتی

انواع گیت ولو صنعتی

گیت-ولو-صنعتی فیدار پترولیوم

معرفی انواع گیت ولو صنعتی

انواع گیت ولو صنعتی برای قطع و وصل کردن جریانات استفاده می‌شود. گیت ولوهای صنعتی بر اساس نوع کاربرد انواع مختلفی دارند و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم انواع گیت ولو صنعتی را معرفی کنیم.

گیت ولو صنعتی چیست؟

شیرآلات صنعتی را که با نام گیت ولو نیز می‌شناسند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. شیرها از جمله تجهیزات صنعتی هستند که با اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهمترین کاربرد آن‌ها برای لوله کشی منازل و یا انتقال سیالات می‌باشد.

از طریق این شیرها می‌توان جریان سیالات را قطع و وصل نمود. انواع گیت ولو صنعتی در سیستم‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، نظامی، حمل و نقل، شرکت‌های استخراج نفت و گاز، معادن، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، نیروگاه‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شوند.

انواع گیت ولو صنعتی

انواع گیت ولو صنعتی بر اساس نوع کاربرد متفاوت است.

گیت ولو یا شیر دروازه‌ای یکی دیگر از انواع ولو صنعتی است. دیسک این دسته از شیرها به صورت گیت یا گُوه است و برای قطع و وصل جریان عبوری به کار برده می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز صنعتی از گیت ولو برای کنترل جریان استفاده می‌نمایند‌.

در صورتی که شیر باز باشد، دیسک از مسیر عبور سیال خارج شده و مقاونتی برای عبور آن ایجاد نمی‌شود. از همین رو سیال با افت فشار کمی از گیت ولو خارج می‌شود. این شیرها برای باز و بسته کردن مکرر مناسب نیستند و برای کنترل جریان کاربرد ندارند.

کربن استیل با کست استیل

نوعی گیت ولو فولادی است که در سایز ۲ الی ۸۰ اینچ تولید می‌شود. این دسته از انواع گیت ولو صنعتی در دو نوع با مشخصه API600 و API603 تولید می‌شوند.

فولاد آهنگری شده یا فورج استیل

گیت فولو فولادی آهنگری شده برای مواردی که نیاز است از لوله با قطر کمتر از ۲ اینچ استفاده شود، کاربرد دارند. این دسته از انواع گیت ولو صنعتی در دو نوع BS5352 و ‌API602 تولید می‌شوند.

بست فشار Pressure seal

در مواردی که نیاز است گیت ولو فشار بالایی را کنترل کند از این نوع استفاده می‌شود. این گیت ولوها در ابعاد ۲ الی ۲۴ اینچ تولید می‌شوند. گوه انعطاف پذیر و شیر کشویی یا موازی متداول ترین آن‌ها هستند.

 API 6D برای خط لوله ها

این شیر دروازه ای برای خطوط لوله ها مناسب است و در دو طرح اصلی، اسلب Slab و Expanding وجود دارد.

نایف تایپ

از مهمترین و اصلی‌ترین کاربرد این گیت ولوها در صنعت خمیر و کاغذ است. زیرا شیرهای قطع نمی‌توانستند برای قطع جریان این مایعات به شکلی موثر و مناسب عمل کنند. نایف گیت برای کنترل جریان استفاده نمی‌شود. زیرا ممکن است در اثر انسداد مایعات از طریق یک شیر لرزش ایجاد شده و دیسک از بین برود.

از همین رو مانند سایر شیرهای گیت می‌توانند کاملا بسته یا باز شوند. برای جلوگیری از تخریب در اثر ضربه، باز و بسته کردن نایف گیت به کندی انجام می‌شود.

برای ساخت این گیت‌ها از فولاد ضد زنگ و آهن انعطاف پذیر استفاده می‌کنند. ابعاد آن‌ها اغلب ۲ الی ۲۴ اینچ بوده که با درجه فشار پایین ساخته می‌شوند‌.

انواع مختلفی از این نوع شیر دروازه ای وجود دارد. مانند سیت نرم (نوع ارتجاعی با سیت الاستومری)، سیت فلزی (سیت و دیسک، مهر و موم فلزی شده اند)، انواع دروازه کشویی Slide Gate و کلاهکی Bonneted از انواع آن هستند.

ساختار گیت ولو

اتصال: برای اتصال آن‌ها بر اساس طرح انتهایی شیرهای مختلف از اتصالات استفاده می‌شود.

نوع گُوه: گُوه در ۴ نوع اسلاید، انعطاف پذیر، تقسیم و موازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع عملکرد شیر: شامل دستی، دنده یا پنوماتیک، برقی و هیدرولیک می‌باشد‌.

استاندارد: در دو نوع API و EN ساخته می‌شوند‌.

مزایای گیت ولوها

  • سهولت در نگهداری
  • جداسازی آسان
  • صرفه اقتصادی
  • دو طرفه بودن
  • امکان استفاده برای مایعات چسبناک
  • تنوع در سایزبندی

معایب گیت ولوها

  • باز و بسته کردن آهسته
  • کنترل ضعیف
  • محدودیت در فشارهای پایین
  • فرسایش سیت و دیسک
  • تعمیرپذیری سخت

گُوه چیست؟

گوه برای باز و بسته کردن جریان در گیت ولو استفاده می‌شود. گوه عمود بر جریان است و میان دو سیت موازی قرار می‌گیرد. گوه دارای انواع مختلفی است. گوه جامد، گوه انعطاف پذیر، گوه کشویی موازی و گوه تقسیم انواع آن‌ هستند.

مواد سازنده گیت ولو

گیت‌هایی که در اندازه کمتر از دو اینچ هستند از کربن استیل ساخته می‌شوند. در حالی که ابعاد بالاتر از ۲ اینچ از جنس استیل هستند.

در این مقاله به بررسی انواع گیت ولو صنعتی پرداختیم.  فیدار پترولیوم خاورمیانه از بهترین عرضه کنندگان آهن آلات، شیرآلات ،اتصالات، ورق، میلگرد، پروفیل، انواع لوله‌های صنعتی، ساختمانی و…  می‌باشد. برای دریافت خدمات مشاوره و ثبت سفارش تلفنی می‌توانید از طریق شماره 33933106 (021) با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *